Martin Charvát: Český marketing objevuje přitažlivost ragby

15.11.2007

Zahraniční popularita ragby dlouho neměla na české prostředí velký vliv. Týká se to nejen obliby vlastního sportu, ale i reklamy. Pokud se ragby přeci jen v reklamě objevilo, bylo to zřídka a většinou u zahraničních kampaní. Úspěch posledního světového šampionátu ve Francii a obecný vzestup obliby v dalších zemích zaujal přední marketingové osobnosti v ČR. Toto napsal o ragby Martin Charvát, kreativní ředitel Mark/BBDO pro časopis Marekting a Media:

Marketingový potenciál českého ragby

(Převzato z časopisu Marketing a media)

Nedávno skončilo mistrovství světa ve sportu, jehož marketingový potenciál je úžasný a stále se zvyšuje. Dříme něco takového v českém ragby?

Světové ragby se pro marketing nachází v ideální fázi. Je to druhý nejrozšířenější kolektivní sport na světě. Jeho popularita strmě roste a s ní i zájem médií. Jeho nejúspěšnější hráči se teprve nyní stávají mezinárodními hvězdami se vším, co k tomu patří. Jsou noví a neokoukaní. A reklamně téměř nevyužívaní!

Všechna čísla ohledně návštěvnosti a sledovanosti trhají nové a nové rekordy. Na britských ostrovech hraje ragby prakticky každý, kdo má alespoň střední školu. Svůj tým zde má nejen většina středních škol, ale i každá univerzita, často dokonce každá její fakulta.

Ve Francii se ragby vyšvihlo na sport číslo jedna a překonalo fotbal. Ragby je na vzestupu v Itálii, ve Španělsku i v Portugalsku.

Obrovský rozmach zažívá v Argentině. Má statisícovou hráčskou základnu v Japonsku. Kromě tradičních ragbyových zemí je populární například v Hongkongu, Kanadě, ale třeba i v zemích Arabského zálivu! V posledních dvou letech jeho popularita zvolna roste i v USA. A ještě lépe si vede ragby ženské!

Hlavně to nadšení!

Přitom investice sponzorů tu dosud nedosáhly takových výšek, jako je tomu u jiných, třeba i méně rozšířených sportů. Špičkové ragby se totiž plně profesionalizovalo až v devadesátých letech. Jeho základy stále pevně tkví v nadšení milionů amatérských hráčů a hráček.

Ragbyová komunita dodnes zůstává komunitou. Příslušnost k ní pro její členy leccos znamená, ať už je to v Anglii, u nás, v Rusku či třeba na Novém Zélandu.

A ještě jednu velkou výhodu ragby má. Říká se o něm, že je sportem gentlemanů. Tohoto ducha si uchovává dodnes, i v éře profesionalizace. Nejsou zde prakticky žádné aféry. Žádné bitky fanoušků. Žádné dopingové nálezy. Žádné přestřelky v tisku. Žádné hádky s rozhodčími. Žádné simulování, žádné podivné sázky, žádné zákulisní čachry. Žádní kapříci.

Zatímco ve fotbale vede Nike kampaň za očištění sportu, v ragby nic takového není potřeba. Ragby je tvrdé, ale férové. Možná je to tradicí a historií, možná tím, že se jedná o kontaktní sport. V hokeji se hráči také občas na ledě poperou, aby si po utkání podali ruce. V každém případě pro sponzory je to ta nejlepší zpráva.

České ragby ve stadiu mrtvého brouka

Jak tedy pracuje marketing s českým ragby? Prakticky nijak. Ragby má spoustu malých českých sponzorů, což jsou obvykle bývalí ragbisté, a jednoho velkého, což je Komerční banka. Komerční banka totiž patří francouzské Société Générale, hlavnímu partnerovi francouzského ragby.

Drží tak české ragby nad vodou, ovšem kromě ragbistů o tom moc lidí neví. Přitom známá poučka nám říká, že v případě sponzoringu bychom měli investovat minimálně stejnou částku do toho, aby se o sponzoringu vědělo.

Marketingový potenciál českého ragby je obrovský. Jedná se o globální sport s relativně malou domácí konkurencí. Přitom český tým za naprostého nezájmu médií hraje již čtvrtým rokem nejvyšší evropskou soutěž.

Tu sice zřejmě po příštím roce opustí a sestoupí do skupiny B, i tak je to však vynikající úspěch. Nejlepší čeští hráči pravidelně hrají ve Francii, v Anglii a Walesu. Někteří pronikli i do tak vzdálených zemí, jako je Japonsko nebo Austrálie.

Funkce prezidenta České rugbyové unie se ujal Pavel Telička, mezinárodně uznávaná osobnost se zkušenostmi z diplomacie i politiky.

Co chybí českému ragby, je širší členská základna. Pokud tedy chcete dlouhodobě a smysluplně investovat v oblasti sportu, s budoucím mezinárodním přesahem, nedělejte to "shora". Nesnažte se vypěstovat z českých ragbistů špičkově placené profesionály.

Jděte na to zdola. Založte žákovský ragbyový tým. Školní, firemní, jakýkoli. To není zas tak velká investice. Rozhodně ne větší než založit tým fotbalový. Pro začátek potřebujete hřiště, kopačky, dresy a balony. A trenéry. Zatímco váš tým bude vyrůstat do dalších kategorií, přibírejte "zdola" další žáčky a žákyně.

Za pár let bude světové ragby opět o hodně dál, než je dnes. A váš tým také. Vaše peníze se vám pak začnou bezpochyby vracet.

Martin Charvát
kreativní ředitel Mark/BBDO

Ragby CZ > Komentáře > Martin Charvát: Český marketing objevuje přitažlivost ragby

právě se děje

soutěže

 



načítám...